ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM

Jak poprzez konstruktywne rozwiązania budować współpracę i rozwiązywać trudne sytuacje pracownicze?

CEL SZKOLENIA:

Konflikty mogą się pojawiać między pojedynczymi osobami, ale też między całymi zespołami.

Wiele trudności w pracy zespołowej bierze się z zaburzeń relacji między pracownikami.

Sytuacje konfliktowe mogą bardzo obniżać efektywność zespołu. Ważną umiejętnością jest sprawne i konstruktywne zarządzanie konfliktem oraz budowanie bezkonfliktowej komunikacji w zespole. Podstawowe trzy kroki w zarządzaniu konfliktem, to: właściwe zdefiniowanie konfliktu, zarządzanie nim i jego rozwiązanie.

 

Na warsztatach uczestnicy dowiedzą się jak rozpoznawać źródła konfliktu oraz jak zarządzać konfliktem, by wyciągnąć z niego pozytywy i rozwiązać go w sposób konstruktywny.

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW:

Zdobędą praktyczną wiedzę na temat sposobów rozwiązywania konfliktu
Dowiedzą się jakie są źródła i rodzaje konfliktu oraz jak efektywnie nim zarządzać
Zdobędą informacje jak rozmawiać z osobami o różnych stylach komunikacyjnych
Wypracują skuteczne strategie i metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych
Poznają sposobów efektywnej komunikacji interpersonalnej, która pomaga uniknąć konfliktu
Zwiększą kompetencje rozpoznawania postaw w sytuacjach konfliktowych

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Czy m jest konflikt i jego rodzaje
  • Czym jest konflikt ?
  • Jakie mamy rodzaje konfliktów w organizacji?
  • Czy konflikt zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
  • Konflikty, o których się nie rozmawia i urastają do dużych problemów-jak je wychwycić?
  • Konstruktywne radzenie sobie z sytuacją konfliktu. Jak wykorzystać pozytywne efekty konfliktów?
2. Źródła i przyczyny konfliktów w zespołach
  • Dlaczego dochodzi do konfliktów-źródła konfliktów: dominacja jednostki, dominacja większości, podmiotowe, a przedmiotowe traktowanie drugiej osoby, postawy, zachowania, doświadczenie, odmienność procesów postrzegania
  • Sposoby reakcji ludzi w sytuacji konfliktu (Dostosowanie, Unikanie, Kompromis, Dominacja, Współpraca)- test wg. T. Kilmanna na style reagowania w konflikcie
  • Bariery w komunikacji, zniekształcenia komunikacyjne
  • Nadmierna emocjonalność
  • Różnice charakterów
  • Jednostki konfliktogenne
  • Różnice w priorytetach i celach, oczekiwaniach
3. Zapobieganie konfliktom - rola efektywnej komunikacji w rozwiązywaniu konfliktów
  • Skuteczna profilaktyka- komunikacja i jej znaczenie w rozwiązywaniu konfliktów
  • Jak nie popełniać błędów komunikacyjnych- podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji, siła słowa, język faktów a język emocji.
  • Zasady komunikacji mającej na celu budowanie współpracy- warunki skutecznego porozumiewania się w grupie
  • Metody aktywnego, pogłębionego słuchania- czyli najpierw staram się zrozumieć Ciebie, a następnie wyrażam swoje zdanie.
  • Dopasowanie się do rozmówcy
  • Koncentracja na rozwiązywaniu problemów i sytuacji kryzysowych
  • Model komunikacyjny von Thuna i identyfikacja własnego sposobu odbierania informacji
4. Indywidualny styl komunikacyjny- sposoby efektywnej komunikacji z ludźmi o różnych typach osobowości
  • Autoanaliza: Jak mój styl komunikacji wpływa na zespół?
  • Z czym wiąże się dominacja typu osobowości oraz jaki wpływ ma na komunikację?
  • Sztuka słuchania i analizowania wypowiedzi.
  • Rozwiązywanie trudnych sytuacji – wybór skutecznej strategii wzmacniającej zespół.
  • Określenie jak skutecznie współpracować z ludźmi reprezentującymi różne typy osobowości.
  • Jak komunikować się z różnymi typami ludzi?
5.Pomiędzy logiką, emocjami a potrzebami –wyciszanie konfliktów
  • Sztuka opanowanie i samokontroli – jak nie rozmawiać pod wpływem emocji
  • Umiejętność zarządzania emocjami w sytuacjach konfliktowych- opanowanie złości, irytacji oraz stresu i niepewności
  • Wzmacnianie dystansu, odporności i kontroli emocjonalnej w trudnych sytuacjach
  • Asertywność w sytuacjach zawodowych: asertywne prawa własne i innych osób, asertywne radzenie sobie w sytuacjach niejasnych, asertywna obrona przed krytyką i atakiem
6. Skuteczne metody na rozwiązywanie konfliktu
  • Konflikty pomiędzy pracownikami – kiedy interweniować? Kiedy wkroczyć w konflikt? Kiedy się zaangażować? A kiedy zostawić?
  • Rozpoznawanie konfliktu w jego wczesnej fazie- Jak wcześnie wychwycić nadchodzący konflikt?
  • Nieoceniający styl komunikowania się
  • Ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem
  • Różnice na poziomie przekonań – budowanie na różnicach
  • Minimalizowanie barier komunikacyjnych- precyzowanie oczekiwań i budowanie dla nich atmosfery zrozumienia
  • Rozważanie rozwiązań i zawieranie porozumienia
  • Konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni
7. Efektywne modele prowadzenia rozmowy z pracownikiem / współpracownikiem w konflikcie:
  • Metody na rozwiązanie konfliktów: obserwacja, doradzanie stronom sporu, Rola mediacji, negocjacji, facylitacji, arbitrażu
  • Dostosowanie stylów do sytuacji
  • Oddzielenie ludzi od problemów.
  • Koncentrowanie się na interesach, a nie na stanowiskach.
  • Szukanie wielu możliwych rozwiązań satysfakcjonujących obydwie strony.
  • Stosowanie obiektywnych kryteriów w rozmowach.
  • Jakie są warunki przekazywania konstruktywnej krytyki?
  • Techniki udzielania konstruktywnej krytyki
8. Indywidualny plan działania- tworzenie indywidualnej strategii

Mój osobisty plan działania: Co robić? Co przestanę robić?  Jaki będzie pierwszy krok? Od czego zacznę

METODY SZKOLENIOWE:

  • Praca w grupach
  • Burza mózgów i mind-mapping
  • Dyskusje
  • Kwestionariusze
  • Narzędzia coachingowe
  • Mini projekty
  • Gra szkoleniowa
  • Analiza fragmentów filmów video
  • Ćwiczenia indywidualne
  • Studium przypadków

CO OTRZYMASZ:

  • materiały do pracy
  • podręcznik Mental Gym z odpowiednimi narzędziami
  • szkolenie poprowadzone przez eksperta i doświadczonego trenera
  • certyfikat ukończenia szkolenia
  • follow-up – 30 dni mentoringu

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

  • do uzgodnienia

Zapewniamy kompetentną obsługę. Zależy nam na Państwa zadowoleniu, dlatego gwarantujemy profesjonalną obsługę i indywidualne podejście. Jesteśmy do Państwa dyspozycji – pomożemy w dopasowaniu właściwej oferty oraz zapewnimy pełne wsparcie w organizacji całego projektu szkoleniowego.

Czekamy na Państwa zapytania ofertowe, zamówienia oraz uwagi, opinie, pomysły i sugestie.

Zorganizuj to szkolenie dla Twojego zespołu

Top