ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM

Jak bezpiecznie zarządzać konfliktem w zespole

OPIS SZKOLENIA

Konflikty mogą się pojawiać między pojedynczymi osobami, ale też między całymi zespołami. Wiele trudności w pracy zespołowej bierze się z zaburzeń relacji między pracownikami. Sytuacje konfliktowe mogą bardzo obniżać efektywność zespołu.

Ważną umiejętnością jest sprawne i konstruktywne zarządzanie konfliktem oraz budowanie bezkonfliktowej komunikacji w zespole. Podstawowe trzy kroki w zarządzaniu konfliktem, to: właściwe zdefiniowanie konfliktu, zarządzanie nim i jego rozwiązanie.

Na warsztatach uczestnicy dowiedzą się jak rozpoznawać źródła konfliktu oraz jak zarządzać konfliktem, by wyciągnąć z niego pozytywy i rozwiązać go w sposób konstruktywny.

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW

Zdobędą praktyczną wiedzę na temat sposobów rozwiązywania konfliktu
Dowiedzą się jakie są źródła i rodzaje konfliktu oraz jak efektywnie nim zarządzać
Zdobędą informacje jak rozmawiać z osobami o różnych stylach komunikacyjnych
Wypracują skuteczne strategie i metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych
Poznają sposobów efektywnej komunikacji interpersonalnej, która pomaga uniknąć konfliktu
Zwiększą kompetencje rozpoznawania postaw w sytuacjach konfliktowych

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Trudne sytuacje w zespole – przyczyny sytuacji trudnych i konfliktowych
  • Czym jest konflikt ?
  • Rodzaje konfliktów w organizacji – typologia Christophera Moora’a
  • Najczęstsze powody konfliktów
  • Czy konflikt zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
  • Konflikty, o których się nie rozmawia i urastają do dużych problemów-jak je wychwycić?
  • Konstruktywne radzenie sobie z sytuacją konfliktu. Jak wykorzystać pozytywne efekty konfliktów?
  • Sposoby reakcji ludzi w sytuacji konfliktu (Dostosowanie, Unikanie, Kompromis, Dominacja, Współpraca)- test wg. T. Kilmanna na style reagowania w konflikcie
2.Pomiędzy logiką, emocjami – wyciszanie konfliktów
  • Sztuka opanowanie i samokontroli – jak nie rozmawiać pod wpływem emocji
  • Umiejętność zarządzania emocjami w sytuacjach konfliktowych- opanowanie złości, irytacji oraz stresu i niepewności
  • Wzmacnianie dystansu, odporności i kontroli emocjonalnej w trudnych sytuacjach
  • Asertywność w sytuacjach zawodowych: asertywne prawa własne i innych osób, asertywne radzenie sobie w sytuacjach niejasnych, asertywna obrona przed krytyką i atakiem
3. Indywidualny styl komunikacyjny- sposoby efektywnej komunikacji z ludźmi o różnych typach osobowości
  • Autoanaliza: Jak mój styl komunikacji wpływa na zespół?
  • Z czym wiąże się dominacja typu osobowości oraz jaki wpływ ma na komunikację?
  • Sztuka słuchania i analizowania wypowiedzi.
  • Rozwiązywanie trudnych sytuacji – wybór skutecznej strategii wzmacniającej zespół
  • Określenie jak skutecznie współpracować z ludźmi reprezentującymi różne typy osobowości.
  • Jak komunikować się z różnymi typami ludzi?
4. Skuteczne metody na rozwiązywanie konfliktu
  • Konflikty pomiędzy pracownikami – kiedy interweniować? Kiedy wkroczyć w konflikt? Kiedy się zaangażować? A kiedy zostawić?
  • Rozpoznawanie konfliktu w jego wczesnej fazie- Jak wcześnie wychwycić nadchodzący konflikt?
  • Oddzielenie ludzi od problemów – koncentrowanie się na interesach, a nie na stanowiskach
  • Ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem
  • Minimalizowanie barier komunikacyjnych- precyzowanie oczekiwań i budowanie dla nich atmosfery zrozumienia
  • Konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni
5. Efektywne modele prowadzenia rozmowy z pracownikiem / współpracownikiem w konflikcie:
  • metody na rozwiązanie konfliktów- dostosowanie stylów do sytuacji:
  • obserwacja,
  • doradzanie stronom sporu
  • rola mediacji
  • negocjacji
  • facylitacji
  • arbitrażu
  • jak zachować bezstronność i odwoływać się do obiektywnych kryteriów, wartości i zasad w firmie
6. Zapobieganie konfliktom - rola efektywnej komunikacji w rozwiązywaniu konfliktów
  • Jak nie popełniać błędów komunikacyjnych- podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji – język faktów a język emocji
  • Minimalizowanie błędów komunikacyjnych- precyzowanie oczekiwań i budowanie dla nich atmosfery zrozumienia i nieoceniający styl komunikowania
  • Metody aktywnego, pogłębionego słuchania- czyli najpierw staram się zrozumieć Ciebie, a następnie wyrażam swoje zdanie.
  • Koncentracja na rozwiązywaniu problemów i sytuacji kryzysowych
  • Model komunikacyjny von Thuna i identyfikacja własnego sposobu odbierania informacji
  • Asertywna komunikacja w konflikcie – obrona swoich racji, poglądów, a wybór racji korzystniejszych z punktu widzenia zespołu lub organizacji
Szkolenie odporność psychiczna
Top