10 małych nawyków na ogarnięcie dużego chaosu: Prokrastynacja vs Nawyk działania

prokrastynacja

10 małych nawyków na ogarnięcie dużego chaosu: Prokrastynacja vs Nawyk działania

Nie mogę uwierzyć, że od pierwszego (i do dziś ostatniego) wpisu na temat wprowadzania porządku do swojego życia, czyli nawyków skutecznego działania, minęły prawie 3 miesiące. A następny artykuł miał powstać w ciągu dwóch tygodni! Nawyk działania.. Powiedziałabym, że na usprawiedliwienie mam to, że w tym czasie zrobiłam wiele pożytecznych i ciekawych rzeczy.. gdyby nie to, że to właśnie typowa prokrastynacja 😉

Prokrastynacja, czyli opóźnianie działania pomimo odczuwanego z tego powodu wstydu i poczucia winy to przypadek znany większości z nas. Od czasu do czasu zwleka prawie każdy, ale dla niektórych zwlekanie to bolączka bardzo utrudniająca życie. To jak z alkoholem, spożywany z umiarem nie szkodzi, jeśli jednak z powodu picia powstają szkody społeczne, ekonomiczne, emocjonalne – Huston, mamy problem.

wypalenie zawodowe

Odkładanie działania na później nie ma nic wspólnego z lenistwem. Niestety z tym jest najczęściej utożsamiane. Prokrastynacja to skutek, a nie przyczyna. Nie zwlekasz dlatego, że taki masz charakter. Robisz to z uzasadnionych powodów, przyczyn natury emocjonalnej. Przyczyny zwlekania są różne, można je podzielić na 3 kategorie.

 

Przyczyny prokrastynacji:

1. Niepokój

Prokrastynacja bazuje na lęku, że jeśli zaangażujesz się w działanie, zostaniesz odrzucony. Poniesiesz porażkę, nie będziesz wystarczająco dobra. Jeśli napiszę ten tekst, może się okazać, że nie mam żadnego talentu i wiedzy. Jeśli będę zwlekać i nie napiszę, mogę sobie mówić, że talent mam. Tyle że nie ujrzał światła dziennego, ale kiedyś w końcu pokażę światu!

Jeśli napiszesz pracę magisterską, może się okazać, że nie jest wystarczająco dobra, nie zdasz z wyróżnieniem, nie położysz komisji na łopatki. Nie pisząc jej, trzymasz niepokój na wodzy, przynajmniej dziś. Patrząc na sprawę krótkoterminowo, opłaca się zwlekać, bo unikasz w ten sposób silnego niepokoju. Długoterminowo (czyli może już jutro) niepokój i tak się pojawia, a do tego dochodzi poczucie winy. Oraz wyrabia się nawyk zwlekania!

2. Niski poziom frustracji

Zwlekanie wiąże się w tym przypadku z frustracją, znudzeniem, niewygodnymi emocjami, wysiłkiem i postrzeganiem ich jako zbyt dużych. Pojawia się wniosek „Nie wytrzymam tego” i „To jest za trudne/za ciężkie” i unikanie działania. Oczywiście, że chcę mieć płaski brzuch i ładnie zarysowane mięśnie, ale ten cały wysiłek związany z ćwiczeniami, to za trudne i za nudne!

3. Bunt

Prokrastynacja jest tu rezultatem złości wobec kogoś innego – ktoś Cię zirytował, bo powiedział Ci, że masz coś zrobić, więc odwlekasz działanie, żeby go ukarać. Nie lubisz przecież być traktowany jak dziecko!

Żeby zmienić swoje działanie, przestać zwlekać i zacząć działać, potrzebujesz odkryć, co jest przyczyną Twojego braku działania, jakie emocje się z tym wiążą, oraz nauczyć się je zmieniać. Tylko tak można trwale zmienić nawyk odwlekania w nawyk działania.

Chcesz wyrobić nawyk działania? Zajrzyj na trening 🙂 

 

pozdrawiam, Małgorzata Henke

 


Brak komentarzy

Opublikuj komentarz: